Biznes w Chinach

Biznes w Chinach, co i jak zasady współpracy z Chińczykami.

Chiny przyjęły nowe reformy gospodarcze w 1978 roku, wtedy to nastąpił ich szybki rozwój dzięki eksportowi na cały Świat.

Te reformy doprowadziły do coraz większej wymiany handlowej z Krajami Ameryki Północnej jak i dzisiejszej Unii Europejskiej. W 1986 roku wartość handlu między USA a Chinami wzrosła do 7,9 miliardów dolarów amerykańskich, a w 2003 osiągnęła rekordową wartość 170 mld.

Dla Nas, czyli Unii Europejskiej Chiny stały się drugim co do wielkości partnerem handlowym zaraz po USA. Unia Europejska wysłała do Chin towary na łączną kwotę 81,7 mld Euro, a zamówiła z Chin towarów na 214,7 mld Euro (dane z roku 2009).

Warto robić interesy z Chinami, ale trzeba mieć na uwadze różnice kulturowe i inny sposób prowadzenia działalności gospodarczej.

Różnice kulturowe

Należy pamiętać, że Chiny bardzo niedawno weszły na rynek międzynarodowy.

Wielu chińskich biznesmenów mimo dobrych towarów czy wyrobów mają brak doświadczenia na rynku międzynarodowym.
Większość z nich jest powyżej 35 roku życia i dorastała w dobie gospodarki socjalistycznej, gdzie państwo dostarczało prawie wszystko, więc relacje biznesowe wymagają cierpliwości i tłumaczenia wielu zagadnień związanych z importem z Chin.

Zróżnicowane rynku

W zależności od tego gdzie chcemy rozpocząć biznes z Chinami prawie zawsze napotkamy szybki rozwój i dość dobre uprzemysłowienie zakładów.
Sposób podejścia do klienta też różni się od klimatu, inaczej zachowują się ludzie na dalekiej północy z mroźnych krańców np. miasta Haerbin a inaczej z subtropiklanej wyspy Hainan.

Należy pamiętać, ze każdy region ma swoją specyficzne potrzeby, które nie zawsze pokrywają się w innych częściach kraju. To samo tyczy się produkcji określonych wyrobów, np. zabawki z Chin produkowane są w większości w Shantuou, wiele firm zgromadzonych jest w jednym regionie i często produkują podobne towary.

Koszt

Wiele towarów z Chin trafia na rynki zagraniczne dzięki niskim kosztom materiałów i robocizny.Może wydawać się to dziwne, bo w Azji południowo-wschodniej, często oferują tańsze towary, ale reputacja chińskich towarów jest coraz lepsza, przykłady: tablety gdzie 90% produkcji odbywa się w Chinach, telefony komórkowe Huawei, wykupiona firma Volvo, holding firm z Chin i Hong Kongu zarządzający tak popularną siecią Rossmann.

Czas

Czynniki wpływające na dynamikę chińskiej gospodarki to dotacje i pomoc rządowa, szybkość budowy infrastruktury technicznej i drogowej. Przykładem takim były igrzyska olimipjskie w Chinach, wtedy to powstały tysiące nowych dróg i stadiony, rząd zainwestował dość sporą kwotę także na renowację istniejących zabytków.

BIZNES Z CHINAMI OPŁACA SIĘ !

Google Pagerank

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że jesteś człowiekiem - przepisz tekst z obrazka

Please type the characters of this captcha image in the input box